Hollabrunn, okt 2002

Racingteam De Ronde Venen op reis!

 

Door Aris de Waal

WWW.RACINGTEAM-DRV.NL

 

Terwijl het cross seizoen zo eind oktober in Nederland is afgelopen, zijn er in Europa nog de laatste finale wedstrijden. Dit zijn grote wedstrijden met veel aansprekende deelnemers uit diverse landen afkomstig. Deze afsluitende wedstrijden zijn o.a in Duitsland op het circuit de Birkenring in Bremen Noord, in  Neukirchen Zwitserland en op het circuit van WRT-Hollabrunn in Oostenrijk. Ook het Racingteam De Ronde Venen gaat op reis.

 

De voorgeschiedenis, waarom zo ver?

In de afgelopen zomer ben ik met o.a. Erwin Sukkel meegereisd naar Oschersleben, vlakbij Magdeburg in het voormalige Oost Duitsland en hebben we daar een fantastische weekend mogen beleven op een mooie stuurbaan met links en rechts bochten en met een groot hoogte verschil, zie hiervoor het verslag in de Finish van september. Een aantal weken na deze reis zijn alle deelnemers uit Scherpenzeel nog eens bij elkaar gekomen om de videofilms, foto’s e.d te bekijken  en op die avond heb ik met Erwin afgesproken dat als hij weer op reis gaat, ik met de kever ook mee zou gaan. Maar ja, het was al laat op de avond en dan wordt er wel eens meer wat afgesproken wat de volgende ochtend alweer vergeten is….

Tot Erwin eind september belde en vroeg of ik nog steeds interesse had om eind oktober ergens in Oostenrijk aan een crosswedstrijd op weer een apart mooie crossbaan mee te gaan doen. Mijn kever kan dan in de touringcar mee, terwijl zijn sprinter in de aanhanger achter de bus mee gaat. Ik hoef hier niet lang over na te denken, natuurlijk ga ik mee. Ook Olaf van Montfrans als derde rijder uit Nederland gaat aan deze wedstrijd meedoen.

De dubbele carburateurs op de motor schroeven en spatlappen aan de M&S wielen en ik ben er klaar voor.

Donderdagmiddag 17 oktober bij Erwin verzameld, de touringcar geladen met de kever en daarna samen met zijn vaste aanhang op reis. Een aanvang gemaakt aan de reis van 1200km naar Hollabrunn. Dit dorpje ligt boven Wenen, op ca 30km van de grens richting Tjechie. Net over de nederlands/duitse grens bij de eerste heuvel tegenkomen begint de bus te sputteren, nog net een parkeerplaats kunnen bereiken maar dan stopt de bus er zelfs mee. Een probleem cq uitdaging is geboren. Inmiddels was het 10uur s’avonds geworden en aardig donker. Kever eruit, filter bij de diesel opvoerpomp ertussen uit en de leidingen van de dieseltank rechtstreeks op de motor aangesloten en hij loopt weer als een zonnetje. De reis vervolgt naar Oostenrijk en even voorbij Frankfurt een rustplaats voor de nacht opgezocht. De vrijdagmorgen verder en na een keer of zes de Donau gepasseerd te zijn kwamen we om 16.00 uur op het crossterrein aan. Bivak opgemaakt, gegeten en een rondje over de baan gelopen. En inderdaad, een uitdagende baan, links en rechtse bochten en met een grote kombocht die in volle vaart genomen kan worden. Even later komt Olaf ook aan, bijna te samen met de Oostenrijker Jurgen Stock, die vanwege een stagejaar in Nederland,  goed Nederlands spreekt.

De zaterdag

De zaterdag begint met mooi  helder weer en het weer zou het hele weekend fantastisch blijven.

De zaterdag staat in het teken van de keuring en van de vrije – en tijdtraining. Erwin en Olaf worden ingedeeld in de Sprint 2000cc klasse zonder vierwielaandrijving, terwijl ik in de Sprint 1600cc zonder vierwielaandrijving ingedeeld word. De keuring verloopt soepel en de vrije training kan beginnen. De baan op, eerst even voelen hoe het rijdt en steeds harder de kombocht door…   De tijdtraining s’middags levert voor mij een rondje 39.13 op wat goed is voor een 6e startplaats van de 10 1600cc deelnemers. Olaf rijdt de 2e tijd van de dag met 34.50 terwijl Erwin 38.96 op klok brengt voor zijn snelste ronde.  Maar wat opvalt is de geweldige belangstelling van alle rijders en toeschouwers voor de kever. Dit type crossauto kennen ze niet in Oostenrijk, er zijn veel Spitznagels en Hakvoort-sprinters maar er is geen enkele kever. Als ik voor elke bewonderaar of foto 1 euro had ontvangen, was ik binnen gelopen. We hebben veel moeten vertellen over de Hollandse autocross en vooral over de keverklassen.

 

De zondag

Om 10.00 beginnen de wedstrijden met als eerste de standaardwagens, daarna de supertoerwagens en vervolgens de diverse sprinterklassen. Na de 1ste manche is er een rijdersvoorstelling op de baan. De kever voorzien van een rood/wit/blauw vlag en samen met Erwin een ere rondje gereden voor de dik 3000 toeschouwers die daar langs de baan staan. Ongelooflijk zoveel publiek er aanwezig is.

 

De wedstrijd

Olaf wint al zijn manches en ook de finale met een ruime voorsprong. Erwin valt na de 1ste manche uit met een kapotte versnellingsbak en dan is het over. Ikzelf rijd alle manches uit en eindig in de finale op de 7e plaats, na zelf nog een poosje 4e te hebben gereden. Wel een goed gevoel aan deze wedstrijd overgehouden, lekker in de weg gereden EN als 12e in de einduitslag van het OPEN OOSTENRIJKS KAMPIOENSCHAP 2002 geeindigd.

 

Om 17.00uur zijn alle finales gereden en na ontvangst van de reiskostenvergoeding rijden we direct weg. Na een lange busreis met slaapstop weer bij Frankfurt arriveren we maandagmiddag om 16.00 uur weer in Mijdrecht.

Een fantastisch weekend is voorbij.