Nova Paka in de regen 2010

Reisverslag

De meeste reisverslagen beginnen met: Het is vandaag donderdag 15 juli en het is vandaag mooi weer en ik ga om 12.00 uur op reis.  Wel, dit verslag begint dus net zo.

Om half 1 kreeg ik al mijn eerste telefoontje van Tino: “Waar ben je?”  Ik rij nu bij Blaricum. Das mooi, ik zit dan een kwartiertje voor je bij Barneveld. Ik zie je straks dan wel.   Dit straks werd echter pas om 19.00 uur bij Ursleben, net voor Magdeburg, toch al wel een heel stukje Duitsland in. Dit kan eigenlijk ook niet anders daar we allebei met ca85 km per uur rijden, dan kan ik hem natuurlijk nooit inhalen. Na het eten gezamenlijk nog een stukje tot aan Dresden gereden en daar op een grote parkeerplaats de nacht doorgebracht. Dit is al een ca 750km vanaf Mijdrecht en ik ben er al wel moe van. Kan toch merken dat ik geen –internationaal- chauffeur ben en dus hier ook geen zitvlees voor heb. Ook de verkeerssituaties onderweg breken een beetje op. O.a. een gezinsauto met klapband, tolt bijna in de rondte waarbij de vangrail net gemist wordt. Vader, moeder en 2 kindjes lijkbleek in de auto. Maar ook het vrachtwagenverkeer dat langzaam bergop en hard bergaf rijdt, maar ook andersom wat soms bij het overig verkeer verwarring brengt. Diverse moeilijke inhaalsituaties. Maar ook verkeer op de vluchtstrook dat onvoldoende in de kant staat en waar men rakelings langs heen scheert.

De volgende morgen om 8 uur richting circuit vertrokken. De eerste echte berg is direct een probleem voor Tino’s dikke Scania. Hij komt de berg niet op, valt helemaal terug naar 10km per uur. Een parkeerplaats opgezocht en even gekeken, en ja hoor, een brandstoffilter zit verstopt.  Schoongemaakt en weer verder. Nu gaat het beter en blazen we door de bergen naar het circuit van Nova Paka.

Na binnenkomst ons kampje inrichten en even alle andere Nederlanders gedag zeggen. Er zijn er toch zo’n 45 rijders en net zoveel aanhang gekomen. Eind van de middag de keuring en inschrijving verzorgt en dan eerst eten. Erwin heeft in het dorp een restaurant gereserveerd en hier gaan we met een 30 man eten. Het is best een eindje lopen dus we pakken de DAF. 2 man in de cabine en28 inde bak.

Het was achterin best knus. De bak had al de hele middag in het zonnetje gestaan en het was al zo’n 30 graden binnen. Dan 28 man er bij en de deur dicht. De temperatuur binnen in de bak vloog omhoog. Het vee had het slecht….  Gelukkig was het slechts een ritje van 5 minuten. Op de terugweg de laadklepbovenluik maar open gelaten……….

Zaterdag

Zoals eerder geschreven zijn we met een grote groep Nederlandse strijders daar. In de klasse 2WD zijn we met 10 coureurs. Mache 1 en 2 gaat niet zo lekker voor mij. De eerste start mis ik volkomen, de tweede manche wordt ik zelfs door het enige kevertje ingehaald. De derde manche daarentegen gaat als een trein. Goede kopstart en vast weten te houden tot aan de laatste ronde, helaas 2 bochten een beetje wijd uitgekomen en ook gelijk 2 man voorbij. Jammer, maar wel een beter gevoel. De 4e start is de finale. Door mijn slechtere klasseringen moet ik van de 2e rij komen. Een goede start en tijdens deze finale veel strijd met Tino. Ik kan hem nog net voor blijven. Deze zaterdagfinale afgesloten als vierde.  Toch achteraf gezien, helemaal niet verkeerd. Morgen nog een dag…nieuwe kansen.

Na de prijsuitreiking zijn we gaan eten in het restaurant dat net naast de baan staat. Daar ook de chauffeur van de Walraven vrachtauto een handje gegeven en een aantal Slizowitch met hem gedronken. Ik sliep best daarna.

Zaterdagnacht valt de bui. Veel wind en regen maken de baan erg nat. Ik heb geen zin om zo te gaan rijden. Maar ja, ik ben wel1000 kmvan huis speciaal voor dit circuit dit weekend hier heen gekomen. Dus spullen toch klaargemaakt en naar de start.

Zondagmorgen om 10.00 uur is de start van de eerste manche. De wedstrijdleiding laat ons eerst een rondje over de baan rijden zodat we kunnen zien waar het nat en glad is en waar het vol blubber staat. En inderdaad het rijden is geen succes. Al snel zit mijn gaskabelsysteem vol met prut en blijft hangen. De remmen werken niet meer en maar ook gaat de motor op 3 cilinders lopen, een serieus vochtprobleem. Na de manche de auto en mijzelf een beetje schoongemaakt en snel de DAF ingezet. Dit is geen rijden en zeker geen wedstrijd. Dus de finale helaas maar overgeslagen.

Ook de altijd populaire rijders presentatie valt in het water. Geen optocht dit jaar. Geen foto’s. Jammer.

Zondag eind van de middag weer terug naar huis. Achter Erwin met z’n touringcar aangereden. Lekker de avond doorgetrokken en om 0.30 uur pas gestopt in de buurt van Hannover. Volgende morgen het laatste stuk. Totaal dit weekend2002 kmgereden. De rest van de week nodig gehad om mijzelf weer een beetje bij elkaar te rapen en om de auto weer spik en span te krijgen.

Het weer “spik en span” krijgen van de auto valt niet mee. Het vocht en vuil van het gravelwater is echt overal ingetrokken. Alle sensors en alle bedrading hebben we na moeten lopen en moeten drogen. Zelfs na een week drogen gaf de KMS computer nog problemen.

Rako – Tsjechië : bedankt voor de sponsoring !