Verslag europokal Ivo 2010
De wedstrijden van het euro-pokal kampioenschap worden verreden in drie landen:2 inNederland.3 inBelgië en2 inDuitsland. Dit zijn altijd weekend crossen. Op Vrijdag ga je er heen om je (kamp) opzetten. En in te schrijven voor welke klasse je wil gaan rijden, en je auto te keuren. Op Zaterdag ga je eerst een tijd training rijden. Hierbij moet je voor elke klasse die je rijd 1 ronde rijden. Deze ronde word geklokt en dit word je start plek van de eerste kwalificatie race. Op Zaterdag rij je alleen voor de dag overwinning. Op Zondag rij je voor de kampioenschap punten. De punten telling gaat als volgt:
Bonuspunten per wedstrijd. Als je op Zaterdag en Zondag rijd.
Wedstrijd 1 = 0 punten Ruiseleden
Wedstrijd 2 = 1 punt extra Terwode
Wedstrijd 3 = 2 punten extra Ledde
Wedstrijd 4 = 3 punten extra Loenen
Wedstrijd 5 = 4 punten extra Bohnhorst
Wedstrijd 6 = 5 punten extra Verrebroek
Als je op Zondag de finale haalt krijg je 3 punten extra.
Wedstrijd nr |
1e |
2e |
3e |
4e |
5e |
6e |
1ste plaats | 20 + 3 | 20 + 1 + 3 | 20 + 2 + 3 | 20 + 3 + 3 | 20 + 4 + 3 | 20 + 5 + 3 |
2deplaats | 17 + 3 | 17 + 1 + 3 | 17 + 2 + 3 | 17 + 3 + 3 | 17 + 4 + 3 | 17 + 5 + 3 |
3de plaats | 15 + 3 | 15 + 1 + 3 | 15 + 2 + 3 | 15 + 3 + 3 | 15 + 4 + 3 | 15 + 5 + 3 |
4de plaats | 13 + 3 | 13 + 1 + 3 | 13 + 2 + 3 | 13 + 3 + 3 | 13 + 4 + 3 | 13 + 5 + 3 |
5de plaats | 11 + 3 | 11 + 1 + 3 | 11 + 2 + 3 | 11 + 3 + 3 | 11 + 4 + 3 | 11 + 5 + 3 |
6de plaats | 9 + 3 | 9 + 1 + 3 | 9 + 2 + 3 | 9 + 3 + 3 | 9 + 4 + 3 | 9 + 5 + 3 |
7de plaats | 7 + 3 | 7 + 1 + 3 | 7 + 2 + 3 | 7 + 3 + 3 | 7 + 4 + 3 | 7 + 5 + 3 |
8ste plaats | 5 + 3 | 5 + 1 + 3 | 5 + 2 + 3 | 5 + 3 + 3 | 5 + 4 + 3 | 5 + 5 + 3 |
10de plaats | 3 + 3 | 3 + 1 + 3 | 3 + 2 + 3 | 3 + 3 + 3 | 3 + 4 + 3 | 3 + 5 + 3 |
Je krijgt nog eens 5 extra bonus punten per dag die je rijd. Dus 5 punten als je op Zaterdag rijd en nog eens 5 punten als je op Zondag rijd. Deze worden bij de wedstrijd punten opgeteld.
Er zijn 11 verschillende klasse. Zie hieronder.
Ik rij klasse 5: (lage kever 1600cc auto motor).
En klasse 6: (lage kever tot 3800cc met turbo en motorfiets motor).
Klasse 1 toerwagens 0 – 1600 cc |
Klasse 2 toerwagens 0 -2200 cc |
Klasse 3 toerwagens 0 – 3800 cc |
Klasse 4 Jeugdklasse 0 – 1300 cc |
Klasse 5 speciaal toerwagens met automotoren 0 – 1600 cc |
Klasse 6 speciaal toerwagens 0 – 3800 cc |
Klasse 7 sprint klasse met motorfiets motoren 0 – 1300 cc |
Klasse 8 sprint klasse + sprintklasse met motorfietsen motoren 0 – 1400 |
Klasse 9 sprint klasse 0 – 1600 cc |
Klasse 10 sprint klasse 1600 – 2000 cc |
Klasse 11 sprint klasse + 2000cc |
Ruiselede (België).
De eerste wedstrijd was in België. Dit was op en L vorming zand baan.
Op de rechte stukken was de baan hard. Waardoor je veel snelheid kon maken. Waarna je door lood zware bochten moest.
Dat tijd training ging matig. Voor klasse 5 (1600cc) een 7e tijd en klasse 6 (tot 3,800cc) een 12e tijd. Dit kon achteraf een stuk beter als ik op andere banden was gestart, waar ik pas op Zondag achterkwam.
De wedstrijd op Zaterdag moet je de zwaarste klassen rijden waarvoor je bent ingeschreven. Klasse 6 dus. Ik redden het niet de finale te halen. Verkeerde banden en een ongelukkige start plek in de greppel i.v.m. ruime gebrek. Het ruimte gebrek bij de start was op Zondag goed opgelost. Iedereen had weer gelijke kansen.
De wedstrijd op Zondag (de dag dat de punten voor het kampioenschap gaan tellen) begon slecht.
Klasse5: Met de halve finale maakte ik een valse start. Werd 3e maar je word als laatste opgeschreven. Dus een herkansing rijden samen met de andere rijders dit de finale niet hebben gehaald. Met deze herkansing gaan de snelste 2 door naar de finale. Ik had hierbij het geluk dat er 2 blijvend waren uitgevallen en 1 er niet op kwam dagen. Dus zonder te rijden door naar de finale. De finale: ik moest dus achter aan starten (5e startrij). Maar door een betere banden keus kon ik met de start al het halve start veld in halen. En de L bocht volgas buiten om te rijden kwam ik toch nog op een 7e plaats de finish over. Dus wel punten gehaald.
Klasse 6: Omdat in deze klasse veel meer rijders zijn moesten we 2 kwalificatie rondes rijden (kwart en halve finale). Dit ging goed en haalde de finale. Moest in de finale weer achter aan starten. Door het meer vermogen in deze klasse had ik bij de start helemaal geen zicht meer. Hier door liet ik het gas los tot ik weer wat zicht had (op deze manier had ik vorig jaar mijn rug gebroken). Als laatste de bocht door maar door weer buiten om te rijden en later binnen door te steken werd ik toch nog 8e. Dus wel punten gehaald.
Terwolde (Nederland).
Dit is een baan die voor velen hoog op de lijst van mooie banen staat. Dit komt doordat de onder grond kogel harde klei is. Waardoor het net is of je over asfalt rijd. Hoge snelheden en mooie bochten om doorheen te driften.
De tijd training ging voor beiden klassen goed. Doordat dit z’n mooie baan is waren er heel veel rijders ingeschreven waardoor we veel kwalificaties moesten rijen. Dit verliep goed en werd ik op Zaterdag 4e in klasse 6.
De kwart finale op Zondag in klasse 5 begon weer wat slechter. Na 1 ronde reed ik op een 2e plaats maar ging te vroeg op het gas en stond zo in de rondte. Na een grote inhaal race werd ik 6e dus door na de halve finale. Hierbij ging ik als 4e over de finish. Met de finale stond ik met de start dus op de 2e start rij. Met een leuke finale te rijden werd ik 3e. Mijn eerste podium plek in het europokal.
De kwalificatie rondes van klasse 6 verliepen goed. Stond in de finale op een 3e startrij en ging als 4e de finish over. Een top weekend.
Door de punten van ruiselede en terwolde bij elkaar op te tellen stond ik in kampioenschap van klasse 5 op een 2e plek en klasse 6 op een 3e plek. Dit kwam omdat er heel wisselend werd gereden door de concurrenten.
Ledde (Duitsland).
Dit was voor veel coureurs een teleur stellende baan. Je rijd in soort een afgegraven put. Die qua baan lengte kort was. Met 1 scherpe punt bocht. Daar integen was de baan voor het publiek super. Omdat je erboven op stond te kijken.
De tijd training ging voor klasse 5 niet goed. Met de start viel de motor helemaal in elkaar. Hij begon te stotteren maar na een +- 40 meterpakte hij wel weer op. Waarschijnlijk door het lange wachten bij de start de motor iets verzopen. Een matige tijd dus. Voor klasse 6 ging het super 6e tijd. Dus starten op de eerste rij.
De wedstrijd op Zaterdag verliep raar. In de kwart finale ging ik super van start maar ging de eerste bocht in de rondte terwijl er geen rede voor was. Wel weer naar voren gereden en door naar de halve finale. Deze keer weer goed van start en weer in de rondte. Nu lukte met op 1 plek na niet door te komen tot de finale.
Terug in het rennerskwartier van alles gecontroleerd aan de auto waarom hij zo onvoorspelbaar was. In de avond dachten we er weer aan dat ik de vorige cross de afstelling in de achter schokdempers had aangepast. Omdat de starts al een paar crossen niet goed meer waren. Na deze aan passing waren de starts weer super maar de auto lag te hard op de baan met de (low speed). Waardoor hij zo maar zijn tractie verloor met kleine gaten. Had nu de schokdempers weer helemaal opnieuw afgesteld.
Op Zondag was het weer de auto die ik kende. Hij ging weer keihard van start en lag lekker op de baan. In klasse 5 liep verliepen de kwalificaties goed en kon in de finale van de 2e startrij starten. Ik werd 3e.
Omdat degene die 1e werd geen superfinale wilde rijden schoof dit door naar mij omdat ik 3e ben geworden.
Uitleg superfinale.
Als je 1e of 2e wordt mag je aan de eind van de dag mee starten in de superfinale. Als een rijder niet wil starten schuift dit door naar de volgende. In de superfinale rijden de snelste 2 van alle klasses mee. Deze worden opgesteld op snelheid over de hele baan. Auto’s van klasse 1 staan bijv. bij de start finish. Klasse 2 staan40 meter terug enz. Klasse 11 word dan 1 hele ronde terug gezet. De super finale wordt over 15 rondes verreden.
De kwart en halve finale van klasse 6 gingen goed. Starte op de 3e startrij. Was goed van start, schoof een complete rij naar voren. Maar moest gedongen door de vele andere rijders 2x buiten omrijden. Wat op deze baan zeker niet ideaal was. Hierdoor kwam ik op een 10e plaats te rijden. Kon wel 2 plekken terug pakken maar toen was de finale al weer afgelopen. Jammer, er zat veel meer in.
Nu kwam de superfinale. Omdat de baan niet zo lang was werd deze verreden over 20 rondes. De kevers moesten in bocht 2 beginnen met de start. Wij moesten dus een halve baan achter de toerwagens starten. Ik was met de start goed weg. En kwam de bocht goed door. Maar de organisatoren hadden (per ongeluk) de baan veel te nat gesproeid. En was deze 1 grootte ijsbaan geworden. Daar kwam ik de volgende bocht ook achter. Met het aan remmen van de bocht begon de auto al te glijden. Omdat ik niet rond wilden gaan stuurde ik de auto achter uit de grond wal op die in de bocht lag. Hierdoor kon ik meteen weer veder rijden. Maar de 4X4 sprinters hadden natuurlijk veel minder las van de gladheid en haalden mij daar al in. Na 4 rondes had ik alle toerwagens ingehaald en reedden de sprinters een kwart baan voor mij. Na 10 rondes droogte de baan goed op en kwam ik lekker in het ritme. Met ronde 20 had ik nog 2 4X4 sprinters in gehaald en kwam met 2 auto lengtes achterstand op de 3e plaats binnen.
Loenen (Nederland).
Dit is een zand baan met heel veel kiezel stenen op de baan. Daarom rij ik daar met een extra aluminium plaat voor op de auto. Zodat dat auto iets minder beschadigd. En ik zelf iets minder stenen tegen mij aan krijg.
De wedstrijd op Zaterdag ging goed. Had me goed gekwalificeerd en had een mooie start plek in de finale. Had een goede start maar bij de eerste bocht reed er iemand in mijn achter rek. Door deze klap was mijn uitlaat demper van binnen gebroken. Hier door hing er na een paar rondes al het demping materiaal half uit de uitlaat. Toen begon de motor slecht te lopen en werd ik 8e.
Zondag klasse 5: Met de halve finale werd ik 2e dus met de finale stond ik op de eerst start rij. Toen we op de eerste bocht afreden. Reed er een over de ander heen en deze kwam voor mij terecht. Waardoor ik helemaal naar buiten moest om hem te ontwijken. Hierdoor reed ik op een 7e plek. Na een paar rondes reed ik 6e. En de laatste bocht kon ik er nog 2 voorbij steken. Dus een 4e plek.
Klasse 6: in de finale van deze klasse had ik geluk. Degene die hem won had een valse start. Werd dus uit de lijst gehaald. En met de start vlogen er een paar snelle rijders bij elkaar naar binnen. Waar ik zo omheen kon rijden. Ging als 4e over de finish. Omdat de nr. 2 geen superfinale wilde rijden en de nr. 3 zich al had gekwalificeerd voor de super finale. Mocht ik in deze finale rijden.
De superfinale begon lekker. Na 3 rondes reed ik op een eerste plaats. Maar bij 5 rondes werd mijn remdruk al minder. En na 7 rondes had ik helemaal geen remmen meer. Door de vele sten op de baan waren de rem nippels afgebroken op de rem klauw. Aan gezien we op een zware zand baan reden kon ik wel door rijden. Dit remde genoeg af voor de bochten. Kwam als 8e over de finish.
Bohn horst (Duitsland).
Bohn horst valt altijd gelijk met autocross abcoude. Aan gezien abcoude de thuis wedstrijd is ging ik hier Zaterdag rijden. En op Zondag in bohn horst. Hierdoor liep ik 9 bonus punten mis voor het kampioenschap. 5 punten als je op Zaterdag komt rijden en 4 bonus punten omdat het de 5e wedstrijd is.
De cross in abcoude verliep heel slecht. In de eerste manche brak mijn schakel stang. Waardoor de bak in zijn 3e versnelling bleef vast staan. Dit later weer gerepareerd. Reden ze bij simone d’r peugeot haar hele stuurhuis in 2e. In manche 2 klapte er een hele groep in elkaar. Waardoor ik een halve ronde heb moeten wacht dat ik weer door kon rijden. In manche 3 reed ik eerste tot er een rode vlag situatie was. Ik stopte maar een andere rijder had de rode vlag niet gezien en reed vol bij mij achterin. Hekwerk tot de motor naar binnen gereden, dynamo krom, draagarm krom, schokdemper krom. Gelukkig kwam ton zeldenrijk mij helpen met de schade. We gingen met de kever naar zijn werkplaats in baambrugge. En repareerde de spullen. Om 22:00 waren we weer in mijdrecht met alles geladen om in de nacht naar bohnhorst te rijden a320 km. Eerst gedoucht en een paar uur geslapen. Om 3:30 reden we weg en om 7:30 waren we er al. Eerst ingeschreven en toen in mijn kromme schokdemper een nieuwe zuiger stang laten monteren.
9:00 auto was weer klaar voor de wedstrijd. Omdat ik geen training tijd had neergezet moest ik in beide klasse achter aan starten.
Klasse 5: omdat er maar 20 rijders waren stond iedereen in de finale. Maar we reden wel eerst een halve finale om de start plek te bepalen van de finale. Ik had in de halve finale een super goeie start. Reed hier het halve start veld voorbij. Met ronde 4 reed ik op een 4e plek toen trok ik mijn bril stuk. Waar door ik op deze plaats bleef steken. Startte in de finale dus op de eerst start rij. Bij de start liep ik naar voren maar niet genoeg om naar binnen te kunnen sturen. Waardoor ik buiten om moest rijden. Hierbij werd ik voorbij gestoken en werd ik 5e.
Klasse 6: In de kwart finale werd ik 4e en in de halve finale 6e. Stond in de finale dus op de 4de start rij. Met de start had ik zeer slecht zicht dus ging ik van het gas af. Later wel weer lekker gereden maar de aansluiting was weg. Een 6e plaats.
Verrebroek (Belgie).
Dit cross weekend was in eind september. Deze maand had het heel veel geregend daardoor was deze kleibaan met het tijdrijden al helemaal kapot gereden.
Bij de halve finale ging mijn versnellingsbak stuk (price as brak) net voor de finish. De auto rolde wel nog uit over de finish. Hierna werd de wedstrijd afgelast. Daar had ik veel geluk mee want ik had niet meer kunnen rijden. Hier mee was het einde van het euro-pokal kampioen schap.
Eind uitslag klasse 5.
1 521 Peter Timmermans 190
2 523 Jan Van Orshaegen 174
3 545 Ivo Galekop 156
4 570 Gerald Kemper 148
5 553 Corald v Mourik 147
6 533 Davy Monein 143
7 576 Peter Theunissen 122
8 561 Joel Guns 93
Eind uitslag klasse 6.
1 608 Jan Maarten Schuurman 185
2 621 Peter Timmermans 169
3 623 Jan Van Orshaegen 157
4 615 Dirk Neerman 150
5 670 Gerald Kemper 127
6 645 Ivo Galekop 126
7 653 Corald v Mourik 119
8 651 Tonny Savat 111