Verslag EK 2009 Portugal en Spanje

Oh, lief dagboek: Portugal.

 

 

 

Ein-de-lijk vind ik dan de tijd om je te schrijven… ’t zou tijd worden ook, hè ?!

 

Lief dagboek, het is alweer weken geleden dat ik mijn belevenissen aan jou kon vertellen.

Oh, lief dagboek, wat we nu toch allemaal weer meegemaakt hebben.

 

Lief dagboek, vorige keer heb ik je verteld over ons plan om aan 2 wedstrijden van het Europees Kampioenschap Autocross mee te gaan doen. De eerste wedstrijd is op zaterdag18 en zondag 19 april in Foz Coa in Portugal. De tweede is 25 en 26 april in Alcanix te Spanje.

Al in januari had ik via D-reizen de vliegtickets en huurauto besteld. We zouden vrijdagochtend om 7.15 met TAP airlines vertrekken van Schiphol. Aankomst dan om 10.00uur in Porto en dan om ca 12.00 uur bij het circuit. Ruim op tijd voor het middag programma in Foz Coa. Dat was de planning, het zou echter allemaal anders gaan verlopen.

 

Lief dagboek : Ken je mop van die 2 mensen die naar Porto zouden gaan, wel die gingen niet.

 

Lief dagboek, donderdagavond voor vertrek krijg ik om 8 uur ‘s –avonds een telefoontje van D-reizen: UW VLUCHT IS GE-ANNULEERD !  Dus paniek! Kan dit zomaar? En vooral wat nu?  Als enige oplossing kwam D-Reizen met het voorstel om dan met de middagvlucht van 14.00 uur te vertrekken.  Via Brussel, London, Eindhoven, Zestienhoven of Dusseldorf bleken vanwege het avondtijdstip al geen mogelijkheid meer te zijn, dus dan maar voor de middagvlucht gekozen. Dus de volgende middag om 16.00 uur in Porto aangekomen de auto opgehaald en naar Foz Coa. Navigatiesysteem ingesteld en op reis. Helaas voor ons blijken er meerdere Foz Coa plaatsen te zijn. Foutje, wij hadden nodig Vila Nova de Foz Cao. Hebben we toch daar door de bergen nog een uurtje omgereden, voordat wij om half tien in ons dorp aankomen. Eerst eten en toen een Hotel geboekt en daarna nog even het dorp verkennen. Doodse stilte overal. Slechts in 1 kroeg brandt er licht en wie staan daar aan de bar. De Hollandse collega autocrossers van het Wiely Albers team. Gezellig hoor.

 

Lief dagboek blijkt dat wij het vrijdagmiddag programma in het dorp volledig gemist hebben. Er was op het dorpsplein een presentatie voor de coureurs met de auto georganiseerd met aansluitend ontvangst bij de burgemeester in het gemeentehuis. Kwam als happening erg leuk over, jammer dat we er dankzij TAP niet bij konden zijn.

 

Lief dagboek inmiddels is het zaterdagmorgen 8.00 uur als wij met verse broodjes bij Erwin Sukkel op het rennerskwartier aankomen. Even met elkaar ontbijten en bijpraten. Vervolgens de auto van de aanhanger en raceklaar maken. Dit betekend spatlappen eraan zetten, zitting van de stoel en de gordels monteren. En dan klaarmaken voor de keuring, eerst even starten om de motor alvast warm te draaien. En daar hebben we het eerste probleem. De motor start wel maar loopt slechts op 2 cilinders………..shit.  Gelukkig hebben we genoeg aan reserveonderdelen bij ons, denken we.

Ok, controleren wat er stuk is. Er is benzine dus moet het aan de ontsteking liggen. Eerst de bougies vervangen, nog steeds 2 cilinders. Vervolgens de bougiekabels, nog steeds 2 cilinders. Vervolgens de bobine, nog steeds 2 cilinders. Vervolgens de computer, nog steeds 2 cilinders.

Vervolgens nogmaals een andere bobine, nog steeds 2 cilinders. Inmiddels loopt de klok door naar 12.00uur en moeten we toch echt naar de technische keuring. Met 4 man de auto daar naar toe geduwd en – uiteraard, gezien alle veranderingen van afgelopen winter  – wordt de auto goed gekeurd. Maar de motor loopt nog steeds niet!

 

Ook Bert Zomer van Zomer motorsport is op het terrein aanwezig en komt even meekijken. Bij het doormeten van alle elektronica blijkt een onderdeel van het KMS motormanagement -systeem, de ignition driver oftewel de ontstekingsverdeler, de DIS Bobine inderdaad kapot te zijn. EN DEZE HEBBEN WE  NIET OP RESERVE MEEGENOMEN. (is ook nog nooit in mijn carriere kapot geweest – simpelweg ook nooit bij stil gestaan om nu een reserve te kopen)

 

Na een rondje of 3 door het hele rennerskwartier langs de andere coureurs daar aanwezig te hebben gelopen blijkt niemand met het KMS systeem te rijden en heeft ook niemand er dus onderdelen van bij zich. Maar inmiddels is het 14.00 uur geworden en proberen we het via de organisatie. Een zeer vriendelijk behulpzame dame probeert nog om voor ons bij de lokale autodealers om alleen een DIS bobine te bemachtigen. De groothandel is inmiddels al gesloten, dus staan we mooi met lege handen en een niet goed lopende motor………… balen.

 

Al op zaterdagmiddag 15.00 uur klaar voor het hele weekend. Dus 2200km van huis en geen meter gereden.

 

Lief dagboek, ik moet eerlijk zeggen dat nu we klaar waren, we wel de rest van het weekend hebben genoten van het evenement. Het was voor ons de eerste keer dat we op een EK zijn en we zijn onder de indruk van de kwaliteit van de auto’s en coureurs. Niet al te veel deelnemers maar wel perfecte races gezien.

 

Lief dagboek en maandagmorgen alle spullen weer op- en ingeladen. Erwin gaat met de touringcar met aanhanger door naar Alcaniz in Spanje en wij gaan met het vliegtuig terug naar Nederland. Zeg maar, even de KMS onderdelen in Nederland ophalen en dan vrijdagochtend weer door naar Spanje.

 

Lief dagboek, een druk leven is het leven van een Europees autocrosser.

 

De start van de Finale Foz Coa op zondag, helaas zonder ons.

 

 

 

 

EK Alcaniz Spanje

 

 

 

 

De 2e wedstrijd van het EK.  Na de fantastische ervaringen in Foz Coa hebben we ons klaar gemaakt voor de wedstrijd in Spanje. Het KMS computer onderdeel heb ik opgehaald – kosten EUR 76.– – en nemen we mee. Gelukkig gaat het vliegtuig naar Barcelona met Transavia wel gewoon op tijd en zijn we vrijdagmiddag rond 12.00 uur op het circuit. KMS weer inpluggen en starten en lopen. Als een zonnetje….. Een onderdeel van 76.—euro heeft ons het weekend in Portugal verprutst. Maar goed, nu staan we in Spanje en daar gaan we nu wat van maken.

 

 

 

Alcaniz:  Motorland Aragon

Ongelooflijk wat ze daar in Spanje aan het bouwen zijn. Met veel Europese subsidie wordt daar op dit moment een Auto en Motor sportaccomodatie van ca. 170 miljoen Euro uit de grond gestampt. De grote opening van het park is in september als het hele Formule 1 circus daar een testweekend komt rijden. Inmiddels is al wel het gravel gedeelte klaar. Dit is voor de autocross een bikkelhard circuit van1100 meterlang. Veel bochten, 5 x rechtsom en 3 x linksom en een hoogteverschil in het circuit van ca30 meter, een zeer uitdagend circuit.

Maar ook een volledig geasfalteerd rennerskwartier met een jurytoren met uitgebreide sanitaire voorzieningen als toilets en douches zijn er voor de rijders gemaakt. Daarnaast zijn er ook nog ca 15 wasplaatsen voor de auto’s gemaakt.

Dit is bijzonder groots opgezet. Over dit circuit zullen we zeker in de toekomst veel van horen.

 

 

 

Racingteam De Ronde Venen is er al geweest !

 

 

De Wedstrijd

 

De Spaanse organisatie heeft een strak tijdschema en houdt zich daar ook aan en dat is voor spanjaarden toch bijzonder. Het geeft wel een vlot verloop van de dagen. Ook de algehele organisatie klopt, een zeer vriendelijke dame die als contactpersoon voor de rijders is aangesteld doet goed werk. Spreekt haar talen en wil graag helpen. Het is de eerste keer dat zij organiseren en alles moet vooral naar de FIA en hun officials toe extreem goed verlopen.

 

Freitag 24.04.200916.00-20.00 Uhr: Sekretariat geöffnet
16.00-19.00 Uhr: Dokumentenabnahme (opt.)
16.30-19.30 Uhr: Technische Abnahme (optional)
Samstag 25.04.200908.00-09.00 Uhr: Dokumentenabnahme Div. 1
09.00-10.00 Uhr: Dokumentenabnahme Div. 3A
10.00-11.00 Uhr: Dokumentenabnahme Div. 3
08.15-09.15 Uhr: Technische Abnahme Div. 1
09.15-10.15 Uhr: Technische Abnahme Div. 3A
10.15-11.15 Uhr: Technische Abnahme Div. 3
12.00 Uhr: Offizielle Starterliste
12.30 Uhr: Fahrerbesprechung
13.30 Uhr: Freies Training
15.15 Uhr: Offizielles Zeittraining
17.30 Uhr: 1. Qualifikationslauf
Sonntag 26.04.200909.00 Uhr: 2. Qualifikationslauf
10.45 Uhr: 3. Qualifikationslauf
12.30 Uhr: Bahnpflege
13.00 Uhr: Fahrerpräsentation
13.30 Uhr: B-Finalläufe
14.30 Uhr: A-Finalläufe
Inoffizielle Siegerehrung
16.00 Uhr: Offizielle Siegerehrung

Ook voor ons gaat het goed. De auto is op vrijdagavond weer in 1 keer goed gekeurd. Blijkbaar hebben we dan toch van de winter goed werk geleverd.

De zaterdagmiddag start met de vrije trainingen en dan pas zie je rijdende weg hoe het circuit echt is. Vooral overal ruim opgezet en zeer snel, maar ook door een aantal bijzondere bochten een moeilijk circuit, een echt stuurcircuit.  Rijende weg merk je ook hoe glad het is, door de bikkelharde ondergrond is binnen een aantal ronden het rubber van de banden af en zijn hele bochten voorzien van een rubberlaag. Zwart is vandaag de kleur van het gravel.

 

De tijdtraining van zaterdagmiddag van ons verloopt een beetje met een wisselend gevoel. De auto stuurt slecht door de korte rechtsom naar beneden draaiende bochten. Rechtuit en de linkse bochten zijn geen probleem, ook de ruimere rechtse bochten naar boven gaan goed. Veranderingen aan stuurinrichting, sporing wielen, en van mijzelf in de manier van de bochten rijden wil allemaal niet echt verbeteren. Het is vechten met de auto.

Dat blijkt ook uit de gereden rondetijden. Collega Erwin haalt op een moment nog de negende tijd binnen terwijl ik niet verder dan de zeventiende tijd kom.

 

De manches.

Door de slechte trainingstijden start ik de eerste manche vanaf de vierde en de laatste rij. Naar mijn beleving zit er met het differentieel in de versnellingsbak iets niet goed. De auto is niet de bocht om te krijgen, toch beëindig ik deze manche als zevende. Dit is een verbetering voor de startopstelling van de 2e manche, deze mag ik daardoor van de derde rij starten.  Dit is ook gelijk het probleem of geluk?. Achter mij op de vierde rij staan de nederlanders Wiely Albers en Terry Callaghen. Zij starten zo snel en rossen zo makkelijk in de eerste bocht iedereen aan de kant dat ik door strak binnenkantje bocht te houden en langs de gecrashte rijders gelijk een aantal rijders voor kan blijven. Een aantal halen mij toch later weer in en ik wordt weer zevende in deze manche. Toch blijft het de hele dag vechten met de auto, inmiddels is de bak ook olie aan het verliezen. Er moet ergens weer een keerring lek zijn. Al snel wordt de koppeling minder, toch de derde manche gereden want ik ben er nu toch. Als laatste deze beëindigd.

 

Overall in het klassement als negentiende geplaatst, de eerste die geen B-finale rijdt. Jammer.

16.00 uur is het hele programma klaar. Een half uur later is bijna het gehele rennerskwartier leeg. Iedereen wil snel naar huis en dus zondagavond al veel kilometers gedaan hebben.

Wij hebben de spullen weer bij Erwin op- en ingeladen en nemen maandag het vliegtuig terug.

 

Een bijzonder evenement afgesloten. Tot volgend jaar?