Nieuw Vennep, juni 2009

verslag Nieuw Vennep

 

 

 

 

 

En ook dit weekend staan we voor een moeilijke keuze wat we gaan doen. Gaan we naar de Euro-pokaal in Terwolde, de zeer grote en druk bezochte en met veel deelnemers een mooie weekend wedstrijd of maken we de keuze voor de dagcross Nieuw Vennep. De clubcross van Rang Pang mede georganiseerd samen met de Oranjeverening Beatrix op het motorcross circuit aan de Oosterdreef.  Vorig jaar had ik deze wedstrijd gewonnen en ik vind dit circuit, met als extra een rechtsom bocht, een uitdagend baantje. Moeilijke keuze tussen mooie wedstrijden, toch vanwege de overige weekend verplichtingen thuis, voor de dagcross van Nieuw Vennep gekozen.

 

En ik gelukkig niet alleen, er zijn nog 11 sprinters erbij. En niet de minste! Dat belooft dus een leuke strijd te worden. Ook o.a. Tino van Dijk, Hage Nap, Kees Buizerd, Pieter Molenaar, Rene Lok hebben dezelfde afweging als ik gemaakt. Een leuk, vol en goed deelnemersveld.

 

De manches.

En het rijden gaat ook best goed. Ondanks de weer typische Rang Pang startopstellingen. Deze keer gewoon weer eens een start, bijna recht achter elkaar opgesteld, midden op het rechte eind. Terwijl blokstart aan het begin van het rechte stuk normaal is, maar ja veel gaat er bij de Rang Pang nu eenmaal anders dan bij andere verenigingen. Neem bijvoorbeeld het sproeibeleid, daar kom ik straks nog even op terug.

 

Zoals al gezegd het rijden ging best goed. De eerste manche moest ik helemaal rechts achterop starten. Dit betekend dat het hele veld al door de eerste bocht is en dat je dan achteraan mag aansluiten, toch diverse rijders ingehaald en als zevende deze eerste manche afgesloten. De volgende manche op de tweede rij aan de binnenkant mogen starten, dit ging direct al beter. Als vijfde door de eerste bocht en ook nu weer diverse rijders ingehaald en als tweede deze manche gefinished. De derde manche opgesteld op de eerste rij, met naast me Hage Nap en Tino van Dijk en je begrijpt: dan gaat het er even om. Dus vol gas naar de eerste bocht, goed er door heen met naast me Tino. Tino gaat ook vol gas door naar de tweede bocht welke naar rechts draait. Hij glijdt iets te ver door en ik kan de auto bij hem binnendoor prikken en weet hem voor te blijven. Niet alleen deze bocht maar ook gelijk de volgende 5 ronden. Dus de manche overwinning is voor mij. Een mooie strijd. Kortom met de gehaalde punten in de manches, een eerste, tweede en zevende plek heb ik vandaag de Pole Postion in de finale. Normaal gesproken de beste plek, maar niet bij de Rang Pang…..

 

 

 

Finale

Startopstelling eerste rij: Aris de Waal, Pieter Molenaar, Tino van Dijk en Hage Nap. We worden opgesteld en staan te wachten op het startsein. Komt er plotseling beweging in de sproeiwagen. Er heeft iemand besloten om aan de binnenzijde van de eerste bocht een strook te sproeien, maar dan ook alleen maar daar. Niet de totale bocht, niet bocht uit, niet bocht in. Een bijzondere beslissing genomen door de Chef Sproeiwagen, en een ernstig nadeel voor degene die zometeen de binnenkant van de bocht moet houden. Direct na het sproeien volgt de start van de finale, er is zelfs geen droogtijd.  Ik persoonlijk vind dit wedstrijdbeïnvloeding. Komt natuurlijk ook bij dat ikzelf op pole sta en dus de binnenkant moet houden en dan dus door het natte heen moet. Terwijl de rest makkelijk om mij heen over de droge strook met veel meer grip en snelheid door de bocht komen. Maar ja, je hebt toch geen pole gehaald om zo genaait te worden.

 

En zo gebeurt het inderdaad ook. Bij de start zijn we gelijk weg en we zijn alle vier gelijktijdig bij de eerste bocht. De drie rijders naast me weten hem over het droge gedeelte makkelijker de bocht door te krijgen dan ik en ik sluit aan op de vierde plek met de rijders van de 2e rij op mijn achterhek. Ok, dus alleen maar wielspin over het natte gedeelte dus vierde en dus nu door met de wedstrijd. Een foutje van Hage en hup er voorbij naar de derde plek. Veel strijd in de volgende ronden met Tino om plek twee. En dan maakt de koploper Pieter Molenaar een foutje en wij er volgas voorbij. Helaas volgde er een Code rood – een andere rijder crashte – en was de finale afgelopen. Volgens de laatste doorkomst vorige ronde heeft Pieter dan gewonnen, Tino tweede en ik derde.

 

Samenvattend, toch weer genoten van een dagje wedstrijd in Nieuw Vennep, een paar bijzonder mooie racemomenten en bijzondere Rang Pang beslissingen.