Oschersleben 2013

Oschersleben 2013, op herhaling.

Hobby crossers opgelet!

 

Weekend van 3 en 4 augustus gaan we weer. Weer naar die schitterende autocrossbaan daar in Oschersleben. Het wordt al bijna een traditie. Eens in het jaar een autocrossweekend, zonder stress van NK of Euro-Pokal kampioenschapspunten, alleen maar autocross voor de hobby……

 

Het feestje begint al op vrijdag met de aankomst van de coureurs en aanhang. Bivak inrichten en dan inschrijven en vervolgens met de auto naar de keuring. Daarna even bijpraten met de collega crossers.:)

Erwin Sukkel, de autocross promotor uit Nijkerkerveen, heeft voor ons ook dit jaar weer een druk programma in elkaar gezet. Vrijdagmiddag of voor de laatkomers zaterdagmorgen is er dus de auto inschrijving en keuring.  Alles wat bij ons in een KNAF klasse al eens heeft deelgenomen voldoet ook aan de lokale regels. Ik weet niet of men daar ook een remmentest doet, maar ik zou adviseren om je remmen nog even na te kijken. Met zoveel bochten en hoogteverschil in de baan wil je niet rechtdoor naar beneden het dal ingaan…

 

Een puntje van extra aandacht voor de sprinter en keverrijders zijn de spatlappen op de aangedreven wielen. De organisatie heeft uitdrukkelijk gevraagd om hier extra op te letten. De spatlappen moeten deugdelijke spatborden zijn en elke manche die je WILT starten goed op de auto zitten, dus maak ze degelijk en goed vast dan heb je weinig te doen tussen de manche’ s door. De juiste lengte is als de auto vlak staat maximaal 8cm van de grond af. (dit bij elke bandsoort of grote die je gebruikt).

De deelnemers met sprinters kunnen inschrijven in de 2 wiel aangedreven klasse, of in de 4 wiel aangedreven klasse, of eventueel in beide. Maar dit wordt dan wel een heel druk programma. Daarnaast zijn er de keverklasse, de vrije standaard (indien minder dan 8 deelnemers worden deze ingedeeld in de specialcrossklasse). Ook is er de Standaard en Toerwagenklasse. Natuurlijk mag ook de Damesklasse en een Jeugdklasse niet ontbreken, maar hiervoor moeten wel minimaal 8 rijders zijn. Voor de broodrijders onder de coureurs, er zijn per klasse 5 bokalen beschikbaar maar er is geen prijzengeld.

Na de inschrijving start de vrije training, iedere deelnemer ontvangt hiervoor 2 kaartjes.  Tijdens de vrije training mag je 5 ronden rijden en dat dan 2 maal. Indien je je in 2 klasses inschrijft rij je zelfs 4x!!

Vervolgens is er in de loop van de zaterdag middag de uurscross- of op zijn Deutsch genaamd: de “langstreckrennen”.  Alle coureurs mogen hier aan mee doen. Wel een waarschuwing: Let op de baanposten, de vlaggers!. Velen hebben de megacrash van vorig jaar gezien. Meer hoef ik niet te zeggen.

Zaterdagmiddag 1 manche en zondag 2 manches voor de diverse klassen. Dat zijn dan totaal 3 manches van 8 ronden en een finale over 10 ronden. De finale wordt afhankelijk van het aantal deelnemers in de klasse eventueel verdeeld over een A en B finale.

Een naar ons denken mooi en compleet programma. En dan de prijs: voor deelname aan dit weekend is het startgeld  100 €  incl. vrije toegang voor de coureur én 3 personen. Oh ja, voor ik het vergeet: neem genoeg benzine mee…. Het aantal keer én het aantal ronden én ook nog de uurwedstrijd die je hier dit weekend op deze lange baan kan rijden, die kilometers haal je nog niet met 3 Nederlandse clubwedstrijden tegelijk, zelfs niet als je daar in 4 klassen zou inschrijven!

 

 

De autocrossfanaten die er dan nog niet genoeg van hebben kunnen er nog een weekend aan vast plakken (wellicht omdat ze toch vakantie hebben), je kan dan doorrijden vanaf Oschersleben naar Nova Paka in Tsjechië. Daar is het weekend van 10 en 11 augustus het clubweekend waar ook Hollandse coureurs aan mee kunnen doen. Graag je hiervoor dan wel even opgeven bij Alex van Rijt. 06-55331370

 

Tot slot, graag even van te voren je Oschersleben deelname doorgeven aan Erwin 06-24 526 111 of per email erwinsukkel@live.nl

 

Voor de foto’s 2012 kijk eens op de website van FotoIvon.nl