Grand Prix van Abcoude 2012

De Grand Prix van Abcoude 25 augustus 2012.

De Grand Prix van Duitsland, Monaco, Montreal, Spa Franchorchamp, Hongarije. Ze staan allemaal in de schaduw bij de Grand Prix van …. Abcoude!

Het is eindelijk weer zover, na een lang jaar van wachten: De beroemde autocross van Abcoude. Vele rijders hebben zich op de inschrijvingsavond weer aangemeld. Met 120 mannen en 40 dames is het dagprogramma weer ouderwets goed gevuld. Er blijkt zelfs ook, net als bij de voetbalwedstrijden of bij de paardenrennen, een pool gemaakt te zijn waarbij op de winnaar gegokt kan worden. Inmiddels zijn er wel 25 favorieten voor de eindzege. Dit alles legt natuurlijk wel een enorme druk op de coureurs, voor hen dan ook op vrijdagavond geen Cafe De Punt maar vroeg naar bed…….(voor ieder die dit gelooft!)

Favorieten:
De favorieten zijn de kever-mannen van de NK: zoals Richard van Schaick. Maar ook de keverrijders van de Europokal : Ivo Galekop, Victor Borgdorff, Gerard Degen, Robbie Degen, Edward Brouwer, en good old Piet van Dijk zullen vandaag op scherp staan. Een mooie groep sprinterrijders zijn ook torenhoog favoriet voor de eindzege: Aris de Waal, Bob Burger, Hans Hoogenhout.

Het wedstrijdterrein ligt net naast de A2, de drukke snelweg tussen Utrecht en Amsterdam. Dit jaar een terrein vanaf het dorp gezien aan de overkant van de A2 , aan de Verlengde Voetangelweg. Een nieuw terrein.

Historie
De Stichting Autocross Abcoude e.o. werd opgericht in 1974 met als doel het jaarlijks organiseren van een autocross. Hieronder wordt verstaan het crossen met auto’s op een stuk land, veelal een weiland.
Autocross was destijds een leuke manier om van je oude auto af te komen. Tegenwoordig is het een verprofessionaliseerde tak van autosport waarbij niet langer alleen met standaard auto’s wordt gereden. Inmiddels zijn er naast de standaard diverse klassen ontstaan zoals sport en supersport waarbij met speciaal geprepareerde auto’s wordt gereden.
In Abcoude daarentegen worden alle deelnemers ondergebracht in één klasse en wordt er nog dankbaar gebruik gemaakt van strobalen. Daarnaast is ook de opstelling van de finale anders dan anders. De beste rijders van de manches starten in de finale achteraan. En met een finale over 15 ronden is dit een uitdaging om dan vooraan te eindigen!

Dit authentieke karakter maakt de Autocross van Abcoude voor Nederlandse begrippen een uniek jaarlijks sportevenement waar duizenden enthousiaste bezoekers op af komen. Publiek en coureurs komen dan ook van heinde en ver.

Voor meer info zie ook de website www.autocrossabcoude.nl