Valkenswaard, juli 2005

FRR, Formula RallyRacing

Autocrossers op het Eurocircuit Valkenswaard

 

Door Aris de Waal, uw racende reporter.

 

 

Het Eurocircuit in Valkenswaard breng je niet in direct verband met de autocross. Toch is er een groeiende groep van een 15 tot 20 coureurs die nu al weer voor meerdere jaren aan het zogeheten Formula Rally Racing programma deelneemt. Het FRR programma dit jaar bestaat uit 4 wedstrijden op het Eurocircuit te Valkenswaard en 2 wedstrijden op het Circuit “de Duivelsberg” te Maasmechelen in Belgie. Per wedstrijddag verdient men via de einduitslag van de finalewedstrijd punten voor het jaarkampioenschap. En van deze 6 wedstrijden is er ook nog een schrapresultaat. Deze kampioensopzet volgt de lijnen van het NK autocross. De opstelling voor de finale gaat echter op een geheel andere manier. Hier geld niet het aantal behaalde punten in de manches. Nee, hier geld de beste tijd gereden in de manches. De snelste staat voorop. Is ook een systeem.

 

Het Eurocircuit ligt net buiten Valkenswaard, vlakbij het plaatsje Dommelen. Op wedstrijddagen is er een goede bewegwijzering naar het circuit toe. Voldoende parkeer-gelegenheid voor duizenden bezoekers. Dit moet ook wel daar er op bv de EK wedstrijddag voor het Europees Kampioenschap Rallycross er wel 25000 tot 30000 bezoekers komen! Overigens op “gewone” wedstrijddagen is dit wel veel minder.

Het rennerskwartier is voorzien op het middenterrein. Een ruim terrein voorzien van asfaltwegen en gravel. Ook is hier het keuringsstation voor de raceauto en meting van de geluiddecibels. Daarnaast staan er nog diverse facilitaire gebouwen.  Een afspuitplaats voor de raceauto en diverse toiletvoorzieningen hebben ook hier hun plek gekregen. Het team van Vlakenswaard is een organisatie bestaand uit veel vrijwilligers die je graag helpen met allerlei vragen en erg blij zijn met ieders komst voor deelname op “hun” Eurocircuit.

 

Het Circuit zelf is 1002 meter lang. Het begint met een startopstelling op asfalt. Een start van 250 meter Vervolgens na 2 rechterbochten een overgang op gravel met weer een scherpe rechterbocht die nog steeds op gravel gevolgd wordt door een linkerbocht met overgang naar een kort stukje asfalt met direct weer gravel. Een ruime rechter gravel bocht brengt je terug op het asfalt naast de startopstelling. Vervolgens het rechte stuk op, langs de wedstrijdtoren, en nu via de chicane door naar bocht 1. En dit dan 4 ronden. Overigens naast het asfalt ligt grotendeels een zandbak gevuld met zeer los zand, kom je hierin remt dit fantastisch de snelheid. En ter afbakening van het gravelstuk staat er een betonnen muur. Ook deze remt goed af, maar dan meestal wel met meer schade aan de bolide.

 

De FRR- Autocross bolides moeten wel aan een aantal eisen voldoen. Ten eerste moet de bolide voldoen aan het KNAF reglement voor de autocross. Daarnaast gelden de speciale FRR regels als daar zijn dat bv.  alleen banden van het merk Fedima zijn toegestaan. En ook een belangrijke milieu / vergunning maatregel moet in acht worden genomen en dit geld dan voor het geluid. Het geproduceerde geluid van de auto mag maar 85dB bedragen. Een zeer lage norm, dit zijn we in de autocross niet gewend. Men kan zich inschrijven voor de FRR klasse 2 WD met max. 2000cc of voor de Superklasse dus met 4 WD en een vrije motorkeuze. Oh ja, om je te kunnen inschrijven heb je wel de KNAF licentie nodig voor Rallyracing. Deze licentie moet je apart aanvragen tijdens bijv. de KNAF licentiedagen. Dus met alleen een KNAF Autocross licentie kan je niet deelnemen.

 

De grote stimulator vanuit de autocrosswereld is Hans Verbugt. Bij velen wel bekend van het Praxis Autocross team uit Roermond. En als (mede) organisator van de 1ste NK autocross 2005 te Kessel. Hans heeft de bezieling om samen met de NRV – de Nederlandse Rallycross Vereniging -  dit programma op Valkenswaard te dragen.

 

En dan nu mijn ervaringen op 17 juli 2005. Dit is alweer de vierde wedstrijd in het FRR kampioenschap, maar door voor mij allerlei technische problemen in het voorjaar is dit dan pas mijn eerste deelname aan dit programma. Overigens, het is ook pas mijn derde wedstrijd dit jaar met de Sprinter. En het is nog wel even wennen. Wennen aan de Sprinter, de sequentiele versnellingsbak, het vermogen, de vering maar eigenlijk gewoon aan alles. Het is toch allemaal anders dan de Sport 1600 kever van afgelopen jaren.

 

En nu dan naar Valkenswaard. In een vorig leven heb ik hier ooit eens met een Sirocco aan het Achteruitrijden meegedaan. Dat was voor mij geen succes, na 100 meter achteruit zat ik al volgas naast de baan vast in het rulle zand. Toen heb ik gezegd: I’ll be back! En dus nu met een sprinter in het Formula Rally Racing programma.

Nieuwe Fedima banden, met nog meer haar op de banden dan dat ikzelf heb, zitten op de Sprinter gemonteerd en dan op naar de technische keuring. De auto is goedgekeurd, echter het geluid was 91 dB en dit is wel 7% te veel.  Even samen met het Praxis team een ander eindstukje op de demper geknutseld en vervolgens kwamen we precies aan de 85dB. En dus goedgekeurd. Vervolgens kan ik direct door naar de vrije training. Geweldig, deze mogelijkheid om rijdend de baan te verkennen.

 

En dan de manches, want daar gaat het om. Maar het gaat helemaal niet goed met me. De banden staan op te hoge druk, in vergelijking met de medecoureurs heb ik heel veel profiel op de banden, de sporing van de auto klopt niet, de veerweg moet aangepast worden. Maar bovenal: Ik rij helemaal verkeerd.  Ik heb nergens tractie, ik glij alle kanten op. Ik kom de bochten niet door. Een goed voorbeeld is de eerste gravelstrook met aan het eind de meer dan scherpe bocht naar rechts. Terwijl ik nog op het asfalt zit schakel ik nog rustig een keer op. Ik ga reuze snel maar ook erg wijd richting bocht en knal bijna op de betonnen afscheiding. De andere coureurs gaan zich al op het asfalt positioneren voor de bocht. Terug naar 1 en dan weer vol de bocht uit.   Dat is even anders, maar veel effectiever.

Ook het uitkomen van de grote gravelbocht het rechte stuk op is voor mij een probleem. Steeds te vroeg op het gas en ik dwarrel helemaal door de zandbak heen. Geeft een hoop stof, maar geen snelheid. Ook dit moet dus even anders.  Al met al, van mij vandaag geen super tijden, zelfs te langzaam om me te plaatsen voor de finale.

Dus kortom, ik beschouw dit dan maar als een testdag. Veel geleerd vandaag en de volgende wedstrijd ben ik er weer bij en gaan we verder met afstellen van de auto.

 

 

Film van de wedstrijd – zo noemen ze dit verslag in rallyland:

Na spannende voorrondes krijgt het publiek een mooie finale Sprint 2000cc te zien. Ronald Lublink heeft met zijn F&S sprinter met Ford RS2000motor een goede start en weet de zege binnen te halen. Dit ondanks fanatiek aandringen van Jean Louis de Roeck met de Hayabusha Sprinter.  Ook in de superklasse is er een mooie finale. Een zeer scherpe start van Martin Kroon die de Audi V8 nog eens een keer flink laat brullen geeft hem de kop. Hans Verbugt zit echter dicht bij hem op het hek. Ook Michael Kuypers probeert van alles om zijn bolide naar voren te persen, maar meer dan een derde plaats zit er niet in.  Mooie races.

 

 

 

Wat mij bijblijft van deze dag is de geweldige ontvangst. Door de organisatie, door de mede coureurs. Ze zijn oprecht blij met je komst. Het was een mooie dag en ik ga zeker op herhaling.