Uitnodiging Oschersleben, juli 2012

Oschersleben, 28 en 29 juli 2012

 

Autocrossers van Nederland en België opgelet : Altijd al eens willen rijden op een EK circuit? Nova Paka te ver? Dan is er het laatste weekend van juli een mogelijkheid dichterbij  huis.

Erwin Sukkel, de autocross-promotor van Sukkels Autocross Tours uit Nijkerkerveen, heeft weer iets nieuws bedacht.  Na al heel veel keren het weekend voor de Hollandse rijders in Nova Paka te hebben georganiseerd zijn er nu plannen gemaakt om dit jaar dichterbij huis een wedstrijd voor deze Hollandse autocrossers in het buitenland te organiseren, maar dan natuurlijk wel op een EK waardig circuit! Het circuit van de MSC-Oschersleben is de uitdaging van dit jaar geworden. Dit circuit bestaat inmiddels al meer dan 50 jaar! en tot ver in de 90e jaren werd er nog een EK wedstrijd gehouden. Grote voorganger van de club is, voor de oudgedienden onder de crossers nog wel bekend, de coureur Thorsten Schubert,  BMW dealer daar in de regio.

Het circuit

Ruim 1100 meter lang is het Autocross circuit “An der Sieben Bergen” aan de stadsrand van Oschersleben. 28 en 29 juli is er de clubwedstrijd van de MotorSportClub-Oschersleben. Aan dit weekend doen ook de wij- hollanders – mee. Opnieuw zijn daar dan de coureurs en hun crossauto’s op zoek naar de meeste grip, op de losse ondergrond van leem en aarde. En dan natuurlijk ook nog het hoogteverschil van ruim 25 meter en met vier links- en drie rechterbochten. Een uitdagend circuit. Voor de toeschouwers zijn er tribuneplaatsen in de vrije natuur en géén  VIP plaatsen, hekken of zuurkijkende veiligheidsmedewerkers. Met een rennerskwartier waar zo’n 150 coureurs hun weekend plekje kunnen vinden. Autocross zoals het in basis moet zijn.

 

Programma

Erwin heeft voor ons een druk programma in elkaar gezet.  Vrijdagmiddag of voor de laatkomers zaterdagmorgen is er de auto keuring en inschrijving.  Alles wat bij ons in een KNAF klasse al eens heeft deelgenomen voldoet ook aan de lokale regels. Ik weet niet of men daar ook een remmentest doet, maar ik zou adviseren om je remmen nog even na te kijken. Met zoveel bochten en hoogteverschil in de baan wil je niet rechtdoor naar beneden het dal ingaan…

De deelnemers van de sprinters kunnen inschrijven in de 2 wiel aangedreven klasse, of in de 4 wiel aangedreven klasse, of eventueel in beide.  Maar dit wordt dan wel een heel druk programma. Daarnaast zijn er de keverklasse, de vrije standaard (indien minder dan 8 deelnemers worden deze ingedeeld in de specialcrossklasse). Ook is er de Standaard en Toerwagenklasse. Natuurlijk mag ook de Damesklasse en een Jeugdklasse niet ontbreken, maar hiervoor moeten wel minimaal 8 rijders zijn. Voor de broodrijders onder de coureurs, er zijn per klasse 5 bokalen beschikbaar maar er is geen prijzengeld.

Na de inschrijving start de vrije training, iedere deelnemer ontvangt hiervoor 2 kaartjes.  Tijdens de vrije training mag je 5 ronden rijden en dat dan 2 maal.

Vervolgens is er in de loop van de zaterdag middag de uurscross- of op zijn genaamd: de “langstreckrennen”.  Alle coureurs mogen hier aan mee doen. Om gelijk al een aantal vragen van de slimmeriken te beantwoorden:  Hoe lang duurt een uurscross? Wel de wedstrijd gaat over 1 uur + 1 ronde.

 

 

Zaterdagmiddag 1 manche en zondag 2 manches voor de diverse klassen. Dat zijn dan totaal 3 manches van 8 ronden en een finale over 10 ronden. De finale wordt afhankelijk van het aantal deelnemers in de klasse eventueel verdeeld over een A en B finale.

Een naar ons denken mooi en compleet programma. En dan de prijs: voor deelname aan dit weekend is het startgeld  100 €  incl. vrije toegang voor de Coureur én 3 personen.

 

Tot slot, graag even van te voren je deelname doorgeven aan Erwin 06-24 526 111 of per email erwinsukkel@live.nl