Verslag Lopik & Bodegraven

Lopik 2e Paasdag

Verslag Ivo

 

Op 2e Paasdag startte zoals altijd de eerste cross van het jaat in Lopik. De baan was een stuk langer als voorgaande jaren. Er waren maar liefst 170 rijders. Dat is een stuk meer als normaal, daardoor duurde de keuring een stuk langer. De keurmeesters vonden mijn afscherming van de radiateur te minimaal. Ik werd goedgekeurd, maar ik moest het in de volgende cross in Bodegraven hebben aangepast.

 

De kevers mochten de dag beginnen. Doordat het gras er nog ruim en nat opstond was de baan spekglad. Ik koos ervoor om de Immlers “”hoge nop” eronder te zetten met 1.5 bar om grip te krijgen. Dit was een goede zet want ik ging als eerste de bocht in. De eerste positie kon ik 2 rondjes volhouden. Toen werd ik ingehaald door Jan Maarten met zijn dikke Honda S2000 motor. Doordat hij 100 pk meer heeft dan ik kan ik hem niet bijhouden. Metr een tweede plek had ik mijn eerste17 punten binnen voor het kampioenschap. De 2e manche werd ik derde en de 3e manche vierde. In de finale startte ik vanaf de eerste startrij op de 3e plaats. De start ging goed, maar ik ging te hard de eerste bocht in waardoor ik te wijd uitkwam er er meteen 3 voorbij schoten. Door hard te rijden en zo min mogelijk foutjes te maken wist ik er nog 2 intehalen voordat de finishvlag viel. Dus een mooie derde plek.

 

 

 

 

Bodegraven, koninginnedag

Verslag Ivo

 

 

 

De tweede cross was op koninginnedag en werd gereden in Bodegraven. We begonnen zoals gewoonlijk met de keuring. De vorige cross was mijn afscherming te minimaal, ik had dit aangepast en werd goedgekeurd. De baan in Bodegraven is een redelijk lange baan met korte haakse bochten. Het is een kunst om het juiste rempunt te vinden en dan driftend de bocht uit te komen. De moeilijkheid is dat als je te vroeg of te hard op het gas halen de achterbanden je in en sta je achterste voren. Ga je te laat of te zacht op het gas kom je te wijd uit omdat je niet goed in de drift gaat.

De eerste manche startte ik op de achterste rij. Ik ging een paar keer te hard op het gas, waardoor ik van het gas afmoest omdat ik anders achterste voren kwam te staan. Ik werd deze manche toch tweede. De tweede manche starte ik van binnenuit. Deze manche wist ik na een leuke strijd te winnen. De derde manche had ik een kopstart. Deze manche verliep foutloos en ik won hem met een ruime voorsprong. Net voor de finales gereden zouden worden kwam het nare bericht uit Apeldoorn. Omdat deze cross met medewerking van de oranjevereniging is georganiseerd werden de fainales afgelast. De uitslagen van de finales kwamen tot stand door de behaalde punten van de gerden manches bij elkaar op te tellen. Dus ik werd eerste !