Nova Paka, juli 2008

Nova Paka, het verslag.

 

Gelezen:    “op Nova Paka knallen!

Is alleen voor mannen met ballen”

 

Afgelopen winter heb ik contact opgenomen met de lokale club van het circuit Nova Paka. Dit lijkt moeilijker dan het is. De vrachtauto op deze foto is namelijk een vrachtauto die het

 

 

 

internationale transport verzorgt tussen de vestigingen van Walraven Mijdrecht en Walraven Mladá Boleslav in Tsjechië. De chauffeur op deze vrachtauto heeft reclame achterop geplakt voor de EK autocross wedstrijd in juli. Bij navraag  blijkt dan dat deze man in de organisatie van het circuit zit. Hij verzorgt o.a. het rennerskwartier en heeft daarnaast diverse taken in de  wedstrijdtoren.  Helaas praat deze beste man alleen Tsjechies, maar met hulp van Stijn en de handen en voeten lukt het toch om e.a. duidelijk te maken en worden we door hem uitgenodigd om aan zijn clubwedstrijd mee te doen.

 

Daarnaast en tegelijkertijd heeft collega coureur Erwin Sukkel zijn contacten in Tsjechië ook aangesproken en krijgen we vanaf die zijde ook de nodige ondersteuning en toezeggingen.

In theorie is alles geregeld en zien we uit naar een geweldig cross weekend op de mooiste wedstrijdbaan van Europa.

 

Het circuit van Nova Paka is de laatste jaren bezig met een opwaardering. Er is geïnvesteerd in een mooie brug over de baan heen naar het grote middenveld, zodat publiek dit terrein nog veel veiliger kan bereiken dan voorheen. Ook is er boven in het secretariaat een restaurant- cq bier gelegenheid gemaakt. De sanitair gelegenheid met wc’s en douches had men al goed voor elkaar. Voor slaap- en eet en zwem voorzieningen voor extra gasten heeft men een hotel naast de baan. Het circuit zelf is inmiddels uitgebreid met een motorcross baan, maar ook met een mini-crossbaan voor de kleintjes. Men gaat ook meer wedstrijden dan vroeger organiseren. Een EK, een Slavisch Regio Kampioenschap en een aantal club wedstrijden en dit alles in de diverse disciplines van de sport.

Keurig verzorgd geheel.

 

Op donderdagmiddag aangevangen aan de920 km. Ik ben met de Mitsubishi L300 en aanhanger gegaan. Stijn kon helaas niet mee. Het is een hele reis, via Oldenzaal, Bad Oeyenhausen, Hannover, Magdeburg, Leipzig, en dan overnacht vlak voor Dresden. De volgende ochtend verder naar Bautzen en dan bij Zittau de grens over naar Liberec, Jicin en dan eindelijk Nova Paka. En dat is met mijn kleine busje een hele reis en vrijdag tegen de middag op het terrein gearriveerd. Niet als eerste, er blijken al een aantal Nederlanders te kamperen en er komen er in de loop van de dag en avond nog meer binnen. In totaal zo’n 18 rijders uit Holland hebben met aanhang de uitdaging aangegaan en doen mee met deze cross.

 

Vrijdagavond is de inschrijving en keuring geopend en alles loopt vlotjes. Men wist van onze komst en heeft een Duits en Engels sprekende Tsjech opgeduikeld die ons keurig door de noodzakelijke papieren heen loost. Op naar de zaterdag, wedstrijddag 1.

 

De zaterdag begint al vroeg met om 8.00 uur de rijders presentatie. Dit zijn dan voornamelijk de Hollanders die hier voor mooie foto’s of films gebruik van maken. Direct hier aan sluitend is het tijd voor de vrije training. Er bestaat nu de mogelijkheid om op snelheid de baan te verkennen. Het eerste rondje gaat nog langzaam aan, maar al snel komen de Hollanders op stoom en gaat het harder en harder. De eerste uitvaller is er dan ook al, Ge Schimmel uit Soest, zijn motor loopt in elkaar.

 

En dan de wedstrijd. Er zijn voor de sprinters 2 klassen. De 2wd en 4wd klasse. De 2wd kunnen als extra ook bij de 4wd inschrijven. Men rijdt per klasse 3 manches en een finale, indien je 2 klasse inschrijft kan je dit weekend 16 x een race rijden.  Dit is natuurlijk erg veel. Dit is veel meer dan in Nederlandse wedstrijden mogelijk is. Enigste nadeel is dat de 4wd direct na de 2wd gestart wordt. Je hebt dan erg weinig tijd om te tanken of eventueel klein onderhoud aan je auto te doen. Maar met hulp van een aantal monteurs lukt het dan wel snel aan de start te verschijnen en om veel rijden op dit mooie circuit. En daar komen we voor.

 

Erwin Sukkel en Olaf van Montfrans hebben in het verleden al diverse wedstrijden op deze baan gereden en dat kan je merken. Direct vanaf de eerste start op zaterdag gaan zij er vol tegen aan. Dit hoort natuurlijk ook, maar de andere rijders uit Holland proberen toch om eerst de baan een beetje te overzien, te lezen. Weten waar de bochten liggen en hoe je daar het snelst door kan gaan. Maar ja, in de loop van de middag wordt ook duidelijk dat dit racen op een circuit met vangrail toch schades kan opleveren. Persoonlijk denk ik dat Olaf voor minimaal 1000 euro aan triangels, draagarmen, stuurstokken, stuurkogels en stuurhuizen kapot heeft gereden. En elke weer aan de start. Hij heeft meer gesleuteld dan het hele voorgaande jaar te samen. En dit geld ook voor Erwin. Bij kleinere ongevallen is hij toch regelmatig uitgevallen en moeten er diverse draagarmen en kogels vervangen worden om weer de volgende manche aan de start te verschijnen.

 

Er wordt in de manches op het scherpst gereden. Persoonlijk had ik een manche felle acties met Erwin, geweldig genoten. Dat ging hard! Fantastisch, vol in 4 de berg op maar ook weer af. Daar gingen we voor.

 

Helaas dan in de derde manche gaat de olielamp branden, direct motor uitgezet, maar toch al te laat.  De drijfstanglagers hadden de krukas al beschadigd. Reden, de oliecarterplug was losgelopen, en had ik alle motorolie verloren. Normaal gesproken moet je met 2 man deze plug losdraaien en nu valt hij “spontaan” van de auto af. Klaar……….

 

Jammer, jammer, jammer, daarvoor ga ik niet zo’n eind rijden. Dat was de zaterdag, dus opgeladen en zondagmorgen 8.30 uur weer naar huis gereden.  Zondagavond 22.00 uur thuis.

 

 

Volgend jaar weer?   Ik weet wel zeker!