Super CRASH sprinters Juli 2012

De “CRASH 2012 “

Even eruit, geen wedstrijd op een Mickey Mouse baantje bij een boer in het maïsveld. Nee, dit weekend naar een echte autocrosswedstrijdbaan toe. Crossen in Oschersleben in het voormalige Oost Duitsland vlakbij Magdeburg. Vanaf Mijdrecht slechts 515 km. Daar ligt een voormalig Europees Kampioenschap Autocross wedstrijdbaan genaamd “An die 7 Bergen”.

Dit circuit is 1100 meter lang en met links- en rechtsom bochten en dan ook nog omhoog en omlaag. Een stuurmansbaantje. Erg leuk om daar te rijden.

Het programma van zaterdag is voor mij : vrije training 2WD, vrije training 4WD, tijdtraining 2WD en tijdtraining 4 WD, vervolgens dan de 1ste manche 2WD en 4WD. Helaas gingen de manches niet door vanwege tijdgebrek bij de organisatie. Inmiddels al wel in de gereden trainingen al 20 liter E85 verstookt!! En daar doen we het voor!! Het programma gaat nu gelijk over naar de Langstrekrennen. Dit is een wedstrijd over een uur. Simpel gezegd, de coureur met de meeste ronden is de winnaar….

Met circa 60 deelnemende Höllander was de baan goed gevuld. Een rollende start allemaal achter elkaar verdeeld over het circuit is een gemoedelijk begin van de wedstrijd. Het gaat steeds harder. Alle rijders hebben er zin in. Standaard, toerwagens, sprinters alles rijdt door elkaar. Inmiddels zitten we in rondje 9. Blijven kijken en sturen en ook remmen dat hoort erbij. Maar het gaat inmiddels steeds harder en harder…. Het tempo gaat richting max.

En dan bij het naar boven rijden, in vanaf het rennerskwartier de verste bocht, staan daar de baanposten met de gele vlag te zwaaien. Dit betekend: gevaar, let op……
Dus bijna boven zie ik ze en dus gas los en kijken wat er achter de heuvel is gebeurt. Staat een Toyota MR2 dwars op baan met een sprinter er tegenaan. Ik raak met de rechter zijdranger de sprinter en wordt linksaf geketst. Erwin rijdt net naast /achter me en stuurt de wal op.

Maar dan komt de klap vanuit achter. Herrijk Hop rijdt loeihard achterin mijn sprinter, ketst af en komt onder de sprinter van Erwin tot stilstand. Maar daarna komen er nog 6 sprinters, dus boem en boem en boem. Alles op elkaar. Ik ben even blijven zitten tot ik de baanposten het circuit op zag komen lopen. Uitgestapt, helm af en eens gekeken wat er nu wel gebeurt was…. Herrijk stapt ook uit en loopt naar de aarden wal en zakt gelijk in elkaar, grijpt naar zijn rug. Erwin en ik helpen met afdoen helm, nekband en muts. Ook de Notartz komt er aan. Het gaat niet goed met Herrijk, erg pijn in zijn onderrug. De ambulance broeders leggen hem op een brancard en hij gaat direct naar het ziekenhuis.

En dan de schades: verschrikkelijk. Bij mij mijn achterhekwerk erafgereden, oliefilter en dynamo afgebroken van de motor. Krukaspoelie motor vast op het blok. Krukas schade, en misschien ook nog drijfstang en zuigers schade ? oftewel deze motor is overleden! Grote kostenpost.

Van de andere rijders heeft John Rotink de meeste schade, voorkant krom, motor stuk, schokbreker afgebroken. Wim Kok neus sprinter krom, Martijn de Braker ook neus sprinter krom. Al met al vielen er gelijk 6 uit die de volgende dag niet meer konden meedoen.

Maar het meest vervelende nieuws komt s’avonds vanuit het ziekenhuis. Herrijk blijkt een ruggenwervel gebroken te hebben en moet geopereerd worden. Vanaf hier, Herrijk veel sterkte met je herstel gewenst.