Kever opbouw

Bouw lage kever.

Deels gesloopte Kever waar de hut nog af               Standaard kever bodem. Waarvan je alleen

gehaald moet worden.                                              de tunnel en voorterrein van gebruikt.

Dus veel weg slijpen en demonteren.

Gestraalde tunnel. Waar de zware standaard          Montage steunen maken voor de busbak.

vloerdelen uitgeslepen zijn. Ze worden verv             Hier komt de complete motor aan te hangen.

voor imitatie delen. Deze zijn7 kilolichter.              Schakel pook 30cm naar achteren plaatsen

50-50 hoeklijnen op de bodem lassen.          Het voorgebogen chroommolybdeem bouw pakket

 

De voor gebogen pijpen op maat maken. En deze strak in het leeg geslepen dak afstellen. Het complete buizen frame komt op de hoeklijnen te staan voor de stevigheid.

De A stijlen komen strak langs de polyester             Positie van de stoel afstellen dat je goed voor de neus te lopen.                                                            pendalen zit. Dan het stuur zo maken dat je                                                                                               lekker zit en sterk in je armen bent.

 

Pijpen naar achter uitzetten.  Stand bepalen            Hekwerk om de motor heen maken.

Hoe je het hekwerk wil hebben.

Een V van 12mm uit de tunnel slijpen om de           Hier door krijg je een lager zwaarte punt. En ga je

Bodem door te laten zakken.                                                de wiel geometrie veranderen (meer kanteling in de wielen als je gaat sturen).

Onderkant van alle pijpen en steunen                      Het uiteindelijke frame.

aflassen. En zo nodig afbramen.

 

 

Dak en frame schuren.                                             Op naar de spuitkabine.

 

Alles in de epoxtie primer en dan 2X in de glans lak gespoten.

Alle losse onderdelen wat gestraald is en dan                      Een paar avonden bedrading trekken.

geel (goud)  gepasiviseerd (verzonken) is.

Mooi en onderhouds vriendelijk.

Alle draagarmen, alu naven en schokdempers        Het resultaat na 8 maanden bloed zweet

Gemonteerd. Klaar om op zijn wielen te gaan staan.           (en tranen).

De honda 1600CC 16V. Met variabele klep timing             De motor draait standaart links om.

(V-tec). Hier mooi de dubbel poorter techniek te zien.         Hij moet rechtsom gaan daaien. Dus de olie

De inlaat is dicht gemaakt met alu proppen. En deze          en  waterpomp  is aangepast dat deze anders

is met een CNC frees bank weer open gevreesd voor        om gaan werken. Dan de klep timing aan

een goeie flow.                                                                      passen en de motor draait de andere kant op

Omdat  er een verbeterde DTA motor managment computer op de motor is gegaan. Moet deze opnieuw afgesteld worden. Dat hebben we nu gedaan op de rollen bank.

De kever is met de achter wielen op 4 rollen vast getrokken met span banden. Een sensor in de uitlaat die de uitlaatgassen meet. Dan rijden in de 4e versnelling. Op een display van de testbank kan je gegevens aflezen. Zoals de toeren die de motor heeft gemaakt, koppel, pk’s en de lucht brandstof verhouding. Deze verhouding moet nu afgesteld worden. Dit kan je veranderen met de laptop.

Na30 litereuro 98 te hebben verstookt kwam er 200,2 pk uit en 200nm. Dit is 50 kp en 32 nm meer dan de audi motor die in vorige kever zat.

Op naar de eerste cross die over 18 uur al is. Dus snel naar huis om de puntjes op de i te zetten.

De eerste cross van het jaar is Overloon geworden. Meteen is het zand. Er waren in de laatste week nog wat problemen met de koppeling. De motor is er  5x in en uitgebouwd, er geen tjd meer om proef te rijden. De eerste meters rijden was naar de keuring. De remmen koppeling en versnellingsbak voede goed aan. Op naar de eerst manche waar we ook tussen de 2 literkevers stonden.  Lekker achteraan starten. Na een super start ging ik als 3e de bocht in maar door het slechte zicht kwam ik even naast de baan terecht en viel terug tot een 10e plaats. Maar kon me weer naar voren rijden tot een 4e plaats. De volgende 2 manches werd ik 2e. In de finale reed ik 1e tot de laatste ronden. Ik schakelde mis  naar zijn 2 en werd ingehaald. Toch een mooie 2e plaats.

Nadat de auto weer op de trailer stond en alles opgeruimd was. Werd mijn start nummer opgenoemd voor een super finale. Finale over alle klasses die die dag reden. Dus mijn auto snel weer gepakt, getankt en rijden. Deze finale werd ik helemaal achter aan gezet. Na 5 rondes had ik de nr 1 al ingehaald en na 16 rondes zette ik de nummer 2 op een ronde. Eerste overwinning binnen.

De 2e cross werd Brielle. Een harde klei baan. De auto lag in het begin zeer slecht op de baan. Na wat stel werk aan de schokdempers begon de auto goed op de baan te liggen. Met een 2e plek naar huis.

Op naar Biddinghuizen. Ook een harde klei baan. Daags voor de cross had het nog geregend waar door de baan erg zwaar was geworden. Hier kon ik in de 1600cc klasse starten. Ik won alle maches en de finale.

Scherpenzeel.  Was een zware zandbaan geworden door de regen. Maar op de dag zelf was het droog en werd de baan ook steeds beter. Voor deze wedstrijd had  ik mijn versnelling bak eruitgehaald om er kortere versnellingen in te laten zetten.Mijn versnellingen waren te lang geworden omdat de honda motor meer toeren maakt.  Dit werkte goed. Werd 1e 2e 1e in de manches en de finale 2e.