De kop is er af.

25 maart 2012, al een aantal weken is het droog en zonnig. De sprinter staat te trappelen in de schuur, is er al weken klaar voor. Laat het maar beginnen.

Vandaag een keuze uit een ruim wedstrijdprogamma om te gaan rijden. Bv. Horst in Limburg, Ravels in België, Hoek in Zeeuws Vlaanderen of de testdag op het Eurocircuit in Valkenswaard. Maar ik heb gekozen voor de zandcross in Bergeijk bij de Koninklijke Autocrossclub ‘de Kempen”.

Een ruime baan van minimaal 700 meter lengte en een niet zo grote opkomst van maar 6 sprinters zorgen voor een rustige 1ste wedstrijd dag. Lekker om te testen, om de kleine foutjes eruit te halen en andere dingen te verbeteren. Zware zandgrond vandaag, de motor moet echt werken. Maar ook ik. Weer een beetje in het ritme komen. Startprocedure is vandaag anders dan anders. Licht gaat op rood, oranje en dan groen. Voor de duidelijkheid bij groen mag je los. Dat is aan mij van te voren door de collega coureurs een aantal malen verteld. Ok, ik heb opgelet en wacht keurig tot het licht op groen springt, maar waarom gaan de anderen dan al bij oranje weg…….

Na 3 manches als derde geklasseerd, kan beter maar is een goed begin. Er is geen dagfinale  per klasse. De beste 3 rijders van alle klassen mogen wel starten in een Superfinale. Wel, ik ben er nu toch………

De start volgorde van de superfinale is dat wij – de sprinters – achteraan starten en dus de rest moeten inhalen. Deze finale wordt nog op de ouderwetse manier met de vlag gestart. En nu is de start wel voor mij. Als eerste van de sprinters door de eerste bocht heen en nu op jacht naar de andere rijders. Het gaat lekker, auto loopt goed over het zand heen. Ik heb vrij zicht en kan grotendeels mijn eigen lijnen rijden. En na 12 ronden als eerste finishen. De kop is eraf.